Wolne rodniki – dlaczego niszczą zdrowie?

 

 

Wolne rodniki:

Każdy atom tlenu ma na swojej zewnętrznej orbicie parzystą liczbę elektronów.  Czasem jednak, np. w wyniku  rozpadu wiązań chemicznych, atom tlenu traci jeden elektron. Wówczas zaczyna intensywnie szukać w swoim otoczeniu innego elektronu, który szybko mógłby pozyskać. Wolne rodniki,  to są właśnie takie  atomy lub cząsteczki  tlenu, którym zabrakło jednego elektronu do pary. Wyruszając „na wycieczkę” po organizmie w poszukiwaniu właściwego dla siebie elektronu, wolne rodniki  powoli lecz skutecznie niszczą nasze zdrowie i przyspieszają proces starzenia, ponieważ zabierając elektrony innym atomom, wpływają tym samym destrukcyjnie na komórki w naszym ciele. Zwłaszcza, że poszukiwania te nie ograniczają się wyłącznie do innych atomów tlenu, ale również do np. białek, lipidów, polisacharydów, nienasyconych kwasów tłuszczowych czy DNA.  Wolne rodniki są nam jak najbardziej potrzebne np. do wspomagania systemu odpornościowego, jednak wyłącznie wtedy spełniają swoją korzystną rolę, gdy jest ich określona ilość. Gdy zaś jest ich zbyt wiele, stają się cząsteczkami silnie niszczącymi i przyczyniają się do powstawania wielu groźnych chorób (m.in. miażdżyca, nowotwory, udar mózgu, choroby serca). Co prawda organizm ludzki potrafi bronić się w pewnym stopniu przed działaniem wolnych rodników, wytwarzając glutation (organiczny związek chemiczny – przeciwutleniacz). Gdy jednak z wiekiem jego ilość w organizmie zmniejsza się, wolne rodniki mają raj! Dlatego tak ważny jest sposób  odżywiania i tryb życia jaki prowadzimy. Pożywienie bogate w antyoksydanty oraz umiarkowany, systematyczny  ruch i aktywność fizyczna w dużym stopniu hamują proces utleniania i tym samym skutecznie utrudniają niszczące działanie wolnych rodników na nasze zdrowie.  Naturalnymi przeciwutleniaczami są m.in. flawonoidy, karotenoidy, wit. A, C, E. Dlatego jedzmy codziennie, warzywa (zwłaszcza te zielone łącznie z natką pietruszki i jarmużem, ale również pomidory, marchew, paprykę czy dynię), owoce (szczególnie czarną porzeczkę, jabłka, cytrusy, truskawki, jagody acai, winogrona), produkty chude, zdrowe i świeże. Nie żałujmy sobie również ziół, przypraw (m.in. oregano, bazylii, cynamonu, goździków) i herbat ziołowych i zielonych. Unikajmy natomiast w miarę możliwości  tego, co sprzyja powstawaniu wolnych rodników. A są to: stres, zanieczyszczone środowisko, używki, leki  i niewłaściwa dieta (produkty wysoko przetworzone, nieświeże, niezdrowe tłuszcze, półprodukty i produkty gotowe, słodycze !!!

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.